2 Mayıs 2021 Pazar

JOHN MİLTON "KAYIP CENNET"

 #JohnMilton 📚 #KayıpCennet 🍎 

John Milton, Kayıp Cennet (Paradise Lost) isimli epik şiirini 17. yüzyılda yazmıştır.

İngiliz şair John Milton (1608-1674), şiirlerinin konuları itibariyle hem de epik, serbest vezinle yazılmış olmalarından dolayı, körlüğü de hesaba katılarak, kendi zamanının Homeros’u olarak adlandırılmıştır.

Siyasi tercihinin bir sonucu olarak hapiste yatan ve orada kör olan şairin, dini bir mit olan Adem ile Havva’nın cennetten kovuluşunu ele aldığı, epik tarzda yazdığı Kayıp Cennet en önemli eseridir. 

Şair, bu mitte Şeytan’ı demokratik bir karakter olarak ele almasıyla eleştirilmiştir. Daha sonra da bu şiirin devamı sayılabilecek olan, Ademle Havva’nın tekrar cennete dönüşlerini anlatan Cennet Yeniden’i (Paradise Regained) yazmıştır. 

Kafiyesiz ve  on iki bölümden oluşan bu manzum destanın konusu Musevi ve Hıristiyan  anlayışına göre İnsanın ortaya çıkışı, melek Lucifer yani Şeytanın Âdem ve Havva’yı  yoldan çıkarması, Âdem ile Havva’nın Cennet'ten çıkarılışı ve Mikail’in öğütlerini anlatmaktadır.

Eserde Tanrı, monarşiyi; Şeytan ise hükümdeki yeniliği temsil etmektedir. Havva’yı narsisist  bir karakter olarak yansıtan yazar onun cinsiyetini öne çıkaracak yorumlardan da kaçınmamıştır.   Âdem ise Havva’ya olan aşkının Tanrı aşkına üstün gelmesiyle yasağı çiğnemiştir.

Eser, Şeytan'ın kendisi gibi isyan eden konseyi toplayarak fikir alışverişinde bulunmasıyla başlar. Ardından insanların temsilcilerini bulması, yılanının içine girerek Havva’yı baştan çıkarıp yasak meyveyi yedirme çabası ve insanların atalarının Cennet’ten kovulmasıyla gelişen olay örgüsü insanların tövbe etmesi sonucu melek Mikail’in Tanrı'nın emri üzerine gelip Âdem’e "Kabil'in Habil'i öldürmesi, Nuh Tufanı, Babil Kulesi" gibi gelecekte olan olayları göstermesi ve çocuklarına iletmesi gereken uyarıları vermesi ile sona erer.


ÖZET  📖

Eserde, Şeytan'ın isyankarlığı neticesiyle Cennet'ten kovuluşu ve intikam için insanoğlunu kandırıp itaatsiz olmalarına neden olup Cennet'i kaybetmeleri ve  düşüşünün temel nedenleri anlatılır. 

Şeytan'ın Tanrı’ya isyan ederek yanına çektiği bir sürü Melekle birlikte ve Tanrı’nın emriyle cennetten kovuluşu, yılan şekline girerek Hz. Havva'yı kandırması konu edilir.

Şeytan, Cennet’in tekrar ele geçirilmesi için kendisiyle birlik olanlarla planlar yapar. Adem ile Havva’nın mükemmel şekillerine ve mutlu tavırlarına hayran kalır ama onları düşürmeye kararlı olur. İnsanlara itaati için yasaklanan meyveden yemelerinin cezası ölümdür ve bu kuralı bozmaları için onları kışkırtmaya karar verir. Şeytan çeşitli kurnazlıklar, hileler düşünerek Dünyanın çevresini dolaşır ve uyuyan yılanın içine girer. Adem ve Havva sabah olunca işlerine bakarlar, Havva değişik yerlerde çalışmalarını tavsiye eder; Adem buna razı olmaz ve düşmanlarının Havva’yı yalnız bularak zarar verebileceğini söyler. Ama Havva kendi gücünü kanıtlamak ister ve ayrı çalışmalarında ısrar edince Adem kabul eder. Yılan Havva’yı yalnız bulunca gizlice yanına yaklaşarak önce seyreder, sonra tüm diğer yaratıklardan üstün olduğunu söyleyerek över Havva’yı. Havva onun konuşmasını duyunca onun insan gibi konuşmayı nasıl ve ne zaman öğrendiğini sorar; Yılan ona bahçedeki bir ağacın meyvesinden yiyerek hem konuşma öğrendiğini, hem de mantık sahibi olduğunu söyler. Havva ondan kendisini o ağaca götürmesini ister ve oraya gidince bunun kendilerine yasak edilen Bilgi Ağacı olduğunu görür; Yılan bütün inandırıcılığını kullanır ve sonunda Havva’yı ikna ederek yasak meyveden yemesini sağlar. Havva meyvenin tadından hoşlanır ve bunu Adem’e söyleyip söylememe konusunda tereddüt eder; sonunda ona da bu meyveden götürür ve onu neden yediğini anlatır. Adem önce şaşırır, onu kaybettiğini düşünür ve onu çok sevdiğinden, ölse de kalsa da onunla beraber olmak için yasağa rağmen o da meyveden yer. İkisi de aynı etkinin altında kalırlar; önce şehvet sonra utanç içine düşerler, çıplaklıklarını örtmek isterler; sonra ihtilafa düşerek birbirlerini suçlarlar. 

Adem pişmanlık duyup Tanrıdan günahlarının affını istemeleri gerektiğini anlar. Tanrı , onların tövbelerini kabul eder ama artık Cennet'te kalamayacaklarını söyler; onları oradan çıkarmaları için bazı meleklerle Mikail’i yanlarına gönderir. Mikail, Adem’e gelecekte ne yapacağı da bildirilecektir. Mikail, tufana kadar neler olacağını gösterir ve öğüt verir.

#KayıpCennet 📖

ALTINI ÇİZDİĞİM SATIRLAR 📝

* İnsanoğlunun ilk başkaldırışı ve ölümcül tadı olan
Yasak ağacın meyvesi, dünyaya ölüm ve üzüntü getirdi.

* Dünya ve cennet, başlangıçta,
Kaostan meydana geldi

* Şimdi ıstırap çektiren hem yitik saadet
Hem de bitmeyen acı mevcut.

* Berbat bir zindan, her taraftan çepeçevre
Heybetli bir ocak yanıyor; ancak bu yangında
Işık yok, ışıktan ziyade karanlık peyda
Karanlık sadece kedere kulluk ediyor
Gam yöreleri, hüzünlü gölgeler, sükun ve huzurun barınamadığı yerde
Umut asla göstermez kendini

*O isyankârlar için Sonsuz Adalet, bu mekanı hazırlamıştı:
Mahpushaneleri emredildi burada
Zifiri karanlıkta paylarına düşen belliydi
Tanrı'dan ve cennetin ışığından çok uzak

* Düştükleri mekândan ne kadar da başka
Birlikte düştüğü yoldaşları afalamış
Sellerle, girdaplarla ve çalkantılı yangınlar
Kısa zamanda kavramakta ve debeleniyor yan tarafa
Bir yanda iktidarı, diğer yanda suçu

*"Bu dehşet verici felaketin üstesinden nasıl gelinir,
Umuttan kendimize ne takviye edebiliriz
Yoksa umutsuzluktan ne gibi bir akıbet gelir."
Böylece Şeytan en iyi ahbabıyla konuşur

* Başkalarına fenalık yapmak niyetindeydi ve hiddetli görürdü,
Onun kötülüğü nasıl da hizmet etti sonuçlar doğurma yolunda,
Sonsuz iyilik, zarafet ve merhamet sunarken insanoğluna
Karışıklık, gazap ve intikam akıttı.

* Yer ve zamanla değişmeyen bir zihin
Cennet'i Cehennem, Cehennem'i de Cennet kılabilir.

*Kendi seçimimde
Saltanat yapmak Cehennem de olsa, hırsa değer

* Cehennem'de saltanat sürmek Cennet'te hizmet etmekten daha iyidir.

* Ortadan kalktı isimleri ve silindi ayaklanmalarıyla
Hayat Kitabı'nda da yer almıyorlardı bundan böyle.

* Bundan ziyade artık kendi çıkarlarımızı düşünelim, hayatımızı yaşayalım bu geniş zamanda
Kimseye açıklama yapmayarak özgür olarak,
Köle gibi bu boyunduruk altında sürmez yaşam, özgür olmalıyız.

* Böyle fena bir niyet ancak şer dolu bir dipten çıkabilirdi zaten,
Bir tarafta insanlık ırkını birbirine katacak diğer tarafta ise,
Dünya'yı Cehennem'e mi dönüştürecek Yüce Yaratıcı'nım yapabileceklerine rağmen?

*Yazıklar olsun insanoğlu sana! Şeytan lanetlenmiş şeytanla güçlü bir uyumda; umut var,
Yalnızca mantıklı yaratıklarla anlaşamaz, Tanrı'nın barış bildirmesi ve Cennet'ten lütfu için,
Ama hala kin, dalavere ve çekişme içerisinde yaşıyorlar,
Aralarında sürer zalim savaşlar, Dünya'yı ziyan edip, yıkıp geçiyorlar birbirlerini:
Gece ve gündüz yıkılmasını bekleyen, korkunç hasımları yokmuş gibi sanki


* Ama şunu bil, ruhta mantığa hizmet etmekte olan birçok nitelik bulunur;
Bunların arasında merak ta bulunur, beş duyu organı haricinde, hayali oluşturur,
Mantık tasvip ettiğimiz yahut etmediğimiz şeylerin çerçevesidir,
Fikir ve bilgi akışında bulunur bizim için, mahrem hücresine gider,
Geri kalanın icabına tabiat bakar.

* Erdem başarısızlığa uğrarsa, güç ve kuvvet te başarısızlığa uğrar, cesur görünmesine karşın,
Yenilmez görünmesine karşın, aciz olduğu çıkmaz mı ortaya?

* Tanrı'nın buyruklarına ya da Tabiat'ın buyruklarına uymayı esaret olarak adlandırırsın,
Tanrı da Tabiat ta aynı şeyleri arz etmekte, en değerli olan,
Diğerlerinden üstün olan hükmeder, yönetir.
Akılsızlara, değerli olana isyan edene hizmet etmektir köle olmak

* Konuşmanın ve sükûnetin zamanı ayrıdır, her bir söz, her bir hareket ona göre oluşur

* Bağlılığını ihlal etti insan, başkaldırdı ve itaatsizlikte bulundu:
Cennet yabancılaşmış, arada mesafeler var ve isteksiz,
Öfke ve sitem hakim, yargı verildi, bu dünya, dünyaya acı ve günah,
Ve ölümün gölgesini getirdi, üzücü görev! Truva duvarından firar ettiği için,
Düşmanına sinirlenmiş haşin Achilles'in hiddetinden daha yiğitçeydi bu durum


* (YASAK ELMA)

Tatlı söze kanan kadın milletinin günahına erkeğini ortak edişi

(Yılan kılığına giren Şeytan)

Kendi yöntemiyle sağa doğru yanaştı. Tıpkı becerikli bir dümencinin,

Rüzgarlı havada gemisinin dümenini kırması gibiydi,

Değiştirdi ıstırap veren kuyruğunu, Hz. Hava'ya bir çelenkmiş gibi göstermeye çalıştı

....

Tüm kederimizin kaynağı olan yasaklı ağaca getirdi

.....

"Bundan kolay bir şekilde sakınırsan, iyi ve kötüyü nasıl ayırt edeceksin?

Bu yüzden zarar vermez Tanrı sana, korkmana gerek yok itaat etmene de gerek yok"

....

(Hz. Havva'nın Şeytanın tatlı sözlerine kanışı)

"İyi, kötü, Tanrı, ölüm, kanun ve ceza konusunda cahilken neyden korku duyarız?

Bütün her şeye ilaç, ilahi bir meyva bulunmakta, göze hoş gözükmekte,

Erdeme ve akla davet ediyor insanoğlunu,

Engel olan şey nedir vücudumu ve bedenimi beslememe?"

Söyledi bunları ve hızlıca uzattı elini, ulaştı meyveye, yedi,

Yeryüzü yarayı hissetti, iç çekti Tabiat işlerinde,

Kederin ve her şeyin yitişi için bir sinyaldi bu.

....

(Hz. Havva'nın Hz. Âdem bensiz başkasıyla olur korkusuyla günahına ortak edişi)

Ölümü düşünmek! Doğrulandı ki madem, Âdem kedere de mutluluğa da benimle ortak olmalı,

Onu çok seviyorum, göğüs gererim onunla ölüme, o olmadan yaşam olmaz

.....

"Sana da aldım, sensiz olmazdı, canım sıkılırdı paylaşmasaydım seninle"

....

(Hz. Âdem'in her şeyi bir kenara atıp kadının cazibesini yeğlemesi)

Hz. Âdem dinledikten sonra sonu ölümcül olan,

Yasağın çiğnendiğinin farkına vardı, şaşırmıştı

.....

"Katı yasağı nasıl çiğnedin? Meyve yasağını çiğneyerek,

Lanetlenmiş bir düşmanın hilesi tarafından oyuna getirildin,

Ben de dağıldım seninle, karar kesindir ölmek!

Sensiz nasıl yaşarım yoksa! Nasıl bırakırım hoş konuşmanı!

Yabani ormanda nasıl olurda terkedilmiş ve harap şekilde kalırım!

Tanrı bir tane daha Havva yaratsa, diğer kaburgamdan,

Kalbimden atamam seni kaybedişimi,

Hayır hayır! Hissederim ki Tabiat sürükler beni bağıyla,

Etten et, kemikten kemiğim olmuşsun, ayrı kalamayız asla kederde ve mutlulukta."

Böylece bunları söyledi ve dehşete düştü, rahatsız oldu çaresiz oluşlarını görerek

....

Hz. Âdem'in sevgisi o kadar yüksekteydi ki, ölümü seçti,

Kışkırtıcı meyvenin dalını uzatıyordu ona özgür eliyle,

Vicdanı el vermedi yemek için, kadının cazibesine karşı koyamadı.

Acıyla yine titredi yeryüzü, İkinci kez inledi Tabiat,

Gökyüzü somurttu, şimşek homurdandı, ölümcül günahı tamamlamaktaydı kederli damlalar

.....

( Günah işlenince oluşan pişmanlık ve kadın ve erkeğin birbirini suçlaması)

Herkül gibi olan Şansın, kalkmıştı kötü kadın Delilah'ın dizinden,

Gücü kesilmiş olarak. Tüm erdemlerden yoksun, terk edilmiş gibiydiler

......

"Gözlerimizin açılmış olduğunu anlayarak, hem iyiyi hem kötüyü gördük,

İyi olan kaybetti, kötü olan ise galip geldi"

......

(Hz Havva'nin Hz. Âdem'i suçlaması)

"Cansız kaburgandan oluştum ben senin, gitmemi neden kesin olarak emretmedin bana?

Tehlikeyle girmemem için çok kolaydı ama itiraz etmedin,

İzin verdin ve onayladın. Güçlü ve kati bir şekilde döndürseydin beni,

Çiğnemezdim yasağı ve sen de buna ortak olmazdın."

.....

(Hz. Âdem'in Hz. Havva'yı suçlaması)

Hz. Âdem yanıtladı öfkelenerek; "Aşk mıdır bu? Sana yaptığımın karşılığı bu mu vefasız Havva?

Seni yitirince sensiz kalıp, yaşayabilirdim, ölümsüz olmanın mutluluğunu yaşardım,

Seninle ölmeyi seçmedim mi ama? Yasağı çiğnemenin günahını bana mı yüklersin?

Yeterince ciddi gelmeyen şekilde, seni sınırlandımdım, seni ikaz ettim, izah ettim sana,

Tehlikeyi önceden haber verdim, bekleyen sindi düşmanı anlattım,

Bundan ötesi de kuvvet kullanmak olur bu da özgür iradenin yer almadığı bir yer olurdu.

Ama sende bir güven vardı, hiçbir tehlikeyle karşılaşmayacak olmanı düşündüm,

Bunu düşünerek hata etmiş oldum, hiçbir kötülüğün sana gelmeyeceğini düşündüm,

Şimdi ben suçlananım ve hata sahibiyim.

Kadına fazlaca güvenildiğinde nelerin başa

gelebilebileceğinin farkına vardım böylelikle,

O sınırlandırılmadığında, başına bir şey geldiğinde, ilk önce suçlanacak olan erkektir."

......

(Ve böylece insanoğlu kadın erkek birbirine düşmesiyle Şeytanın galibiyeti..)

Karşılıklı suçlamalarına devam ettiler boşa zaman geçirerek,

Kendilerinde aramadılar suçu, beyhude tartışmanın ardı arkası kesilmedi.

* Tanrı, sadece hayvan, balık ve kuş üzerinde yönetimi verdi bize,
İnsan, insan üzerinde efendi olamaz

* İnsandaki akıl gizlendiğinde veya itaat edilmediğinde,
Bir kerede aşırı arzu ve kaynama tutkusu aklın yerine hükmetmeye başlar,
Ve özgür adamı köleliğe indirger.

* Gerçekleri öğrenmek için acı çekmek muhteşem bir zafer kazandırır

KAYIP CENNET  📚 'SÖZLÜK'  📚

* Beelzebub : Şeytanın yanına çektiği meleklerden biridir. Aslında Sineklerin Tanrısı anlamına gelir ve Yahudi’lerin bir puta verdiği isimdir.

* Lucifer :Şeytanın ilk adı Lucıfer’dır, düşmanlaşınca adı şeytan olmuştur.

* Briareos : Antik mitolojide Titanlar Savaşında Zeus’un tarafında yer alan yüz kollu devler.

* Typhon : Mitolojiye göre Gaia ve Tartaros’un oğludur. Yüz başlı bir devdir. Gaia Zeus’a karşı Typhon’u kışkırtır

* Leviathan : Kutsal Kitap’ta Eski Ahit’te Eyüp kısmında adı geçen deniz canavarı

* Stygian : Yunan mitolojisinde, ölülerin ruhlarını Hades’e taşıyan nehrin adından gelmektedir.

* Vallombrosa : Floransa yakınlarında ünlü bir vadi.

* Orion : Aeneid’de Fırtınalı takımyıldızı.

* Busiris: İsrailoğullarını Kızıl Deniz’e kadar takip edip, Musa’nm asasıyla denizler altında kalan zalim kral.

* Goshen halkı : İsrailoğulları

* Kerubimi : Adem ile Havva’nın düşüşünden aonra insanlar girmesin diye cenneti beklemişlerdir. Rütbe olarak serafimlerden sonra gelir.

* Amram’ın oğlunun : Hz. Musa

* Molek : Bir zamanlar İsrailoğulları bu cehennem tanrısına tapmışlardı ve öfkesini yatıştırmak için ona çocuklar kurban etmişlerdir.

*Ammonlular : İsrailoğullarının nefret ettiği bir halk. İsraıioğulları Ammon soyunu etmiştir.

* Rabba :Ammonluların başkenti.

* Amon : Ölü Deni’in doğu tarafi. Şimdi Ürdün toprağı.

* Hinnom : Cehennem Vadisi

* Aroer : Amon nehri üzerinde

*:Nebo : Kuzey

* Sittim : Ürdün’ün doğusunda

* Bakalim : Bir Asur tanrısı

* Ashtaroth : Ortadoğuda savaş ve bereket tanrısı

* Temmuz : Babil’in bitki tanrısı

* Adonis : Lübnan’daki ırmak

* Sion kadınları : İsrailli kadınlar

* Dagon : Üstü insan altı balık olan eski Filistin tanrısı.

* Gaza : Filistin’in beş büyük şehri

* Rimmon : Suriye’de bir tanrı.

* Osiris : Eski Mısır’ın en önemli tanrılarından biridir Ölüm tanrısıdır. Mısırlılarda öteki dünya inancı olduğu için ölülerin Osiris’in huzurunda tekrar dirildiklerine inanılırdı.

* İsis : Eski Mısır’da Kutsal Tanrıça.

* Asi kral : Süleyman’ın vasisi Rehoboam’a isyan aden kral Jereboam’dr.

* Belial : İncil’in Latince çevirisinde şeytanın yerine kullanılan kelimedir.

* Gibeah : Adriyatik Denizi

*Dodona : İngiliz Adaları

* Doric : Ibranice’de günah keçisi anlamına gelir. Kabalistlere göre şeytanın ordusundaki dört hamilden biri.

* Adria : Eski Yunan’da özellikle Makedon mızraklı alay.

* Hesperian : Eski Yunanistan’da müzikte ilk dinsel makam.

* Phalamc : Ovid’in Metamorphoses ‘inde Makedonya’da devler ve tanrıların savaştığı yer.

* Dorian : Kral Arthur.

* Thebes: Fransa’daki İngilizler

* Ilium : İspanya’nın kuzeyi

* Phlegra : Tunus’taki Bizerte.

* Uther’in oğlu : Modern dönemlere kadar ay aya da güneş tutulmaları imparatorluk ve krallıkların düşüşü olarak yorumlanmıştı.

* Memphian : Mısır

* Alcairo : Kahire

* Belus : Babil baş tanrısı

* Serapis : Eski Mısır’da Güneş tanrısı

* Mulciber : Eski Yunan’daki Hephaistos ile özdeşir Efsaneye göre, annesi Hera onu Hades’e atmiş ama Dionysius’un desteği ve kendi zekasıyla oradan kurtulmuştur Mulcîber Pandemonıum’u inşa eden iblisdir.

* Pandemonium : Tüm şeytanların sarayı.

Soldan : Şeytan.

* Hint tepesinin ardındaki pigmeler : Afrika’daki toplayıcılıkla ve avcılıkla geçinen göçebe ilkel topluluk.

* Ormus : Basra Körfezi bölgesinde bir ada

* Alcides : Herkül.

* Lichas : Oechalia’dan zaferle dönen Herkül’e canavar Nessus’un pelerini hediye edilir Pelerin zehirlidir ve onu yok eder ve zavallı Lichas’ı denize yuvarlamasına yol açar Lichas Herkül’ün hizmetkarıdır. Ovid’in Methamorphoses’ine gönderme taşımaktadır.

* Euboic : Bugünkü Agrıboz adası

* Styx : Hades’teki lanetli ırmaklar Stya. Coeytus. Phlageton. Lebre.

* Casius Dağı : Mısır’daki bir dağ

* Gorgon : Yunan mitolojisinde kendisine bakanın taş kesildiği yılan saçlı ûç kızkardeş.

* Tantalus : Yunan mitolojisinde kendisine cehennemde bolluk içinde yokluk cezası verilmiştir.

* Hydralar : Yunan mitolojisindeki canavarlardan biri Kesilen kafasından iki tane daha çıkıyor Dokuz başlı ejderha.

* Chimaeralar : Yunan mitolojisinde ateş püskürten canavar.

* Cerberus: Ölüler diyarı Hades‘in kapısını bekleyen üç başlı köpek

* Calabria: İtalya’nın güneyinde bir bölge

* Trinacrian : Sicilya.

* Scylla : Yunan mitolojisinde bir mağarada yaşayıp, mağaranın altından geçen balık ve denizcileri avlayan canavar. Odysseus evine dönerken mürettebatından 6 denizciyi bu canavara kaptırmıştır.

* Lapland cadıları : Finlandiya’nın cadılarıyla ünlü bir bölgesi.

* Cyrene : Trablusgarb’ın yakınlarındaki antik şehir.

* Bellona : Savaş Tanrıçası

* Şeytani Syrtis : Kuzey Afrika sahillerinde gemi yutan körfez.

* Grifon : Kartal başlı kanatlı aslan. Başına buyruk yaratıklardır ama sahiplerine bir kez güvendiler mi ona sofuca sadık kalırlar.

* Orcus ve Adres : Cehennemin klasik tanrılarının isimleri

* Argo : Mitolojide Altın Postu almak için yola çıkan Argonotların gemisi.

* Charybdis : 126 Sicilya’yı İtalya’ya bağlayan Messina Boğazı’nda yasamış olduğuna inanılan iki deniz canavarından biri.

Kaçınır, diğer kasırgayla sürüklenirken.

* Orphean : Sevgilisi Euridike’yi Hades’ten çıkarabilmek için Hades’e giren romantik şair.

* Kör Thamyris:llyada ‘da Trakyalı şair.

* Kör Maonides: Homeros

* Tiresias: Soofokles’inn Kral Oidipus ve Antigon’undaki kahin

* Phineus: Bir kahin olan kör bir Trakya kralı

* Raphael: Raphael cennet ile yeryüzü arasında ilahi mesajı taşır. Dört baş melekten biridir.

* Abdiel : İbranice’de tanrının uşağı anlamına gelen bir şeytan ismi

* Aurora : Yunan mitolojisindeki şafak tanrıçası Eos’un Latince adı.

* Zephyrus : Astraios’la şafak tanrıçası Eos’un oğlu, batı rüzgarı.

* Flora : Roma mitolojisinde bahar tanrıçası.

* Kiklad Adaları : Yunan Adaları.

* Delos : Kikladların içinde yer alan Apolko ile Artemis’in doğduğu ada.

* Samos : Susam Adası.

* Maia’nın oğlu : Hermes.

* Alcinous : Homeros’un Odysseus’undaki Phainkia kralı. Odysseus onun cennetimsi bahçesini ziyaret eder.

* Deucalion: Yunan mitolojisindeki ilahi adalet tanrıçası.

* Themis: Themis, Deucalion ve Pyrrha’ya arkalarından taş atmalarını söyler ve erkek ve kadınlardan Taş İnsanlar denen yeni bir ırk doğar.

* İris : Yunan mitolojisinde gökkuşağı tanrıçası.

* Cathaian : Moğol Çin’i

* Cambalu : Moğol Çin’inin başkenti.

* Agraj :Tac Mahal’ın bulunduğu şehir.

* Lahorun: Pakistan’ın önemli bir şehri

* Altın Chersonese :Mayal Yarımadası

* Ecbatan : İran’da Perslilerden kalma şehir.

* Ercoco : Kızıl Deniz’deki Etiyopya limanı.

* Almansor : Onuncu yüzyılda Endülüs ve Kuzey Afrika’daki bir krallık.










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder